ویژه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد(56):

رییس کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان یزد:

جشنواره تئاتر امسال بابد با کیفیت برگزار شود


یزدفردا "رییس کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان یزد با اشاره به اینکه تئاتر به عنوان روش تربیتی یکی از موثرترین روش هامحسوب می شود، اظهار داشت : مبنای هر هنر باید دانایی باشد و یک نگرش درست مثل امید ، جرات ، خویشتن داری را تولید کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، علیرضا جلالی درآستانه بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد بااشاره به اینکه هنر به دلیل تاثیر گذاری زیاد اگر درست پرداخته شود اثرات مثبت و اگر اشتباه کند، میزان تخریبش بالاست، افزود: افلاطون می گوید هنرمند باید تصاویری نیک خلق کند تا اصلا چیزی خلق نکند مخصوصا اگر مخاطب قشر کودک و نوجوان باشد که آینده کشور در دستش است و به نظر من نمایش هم نباید بیننده را به نا امیدی و سستی برساند.

وی در خصوص جشنواره تئاتر عنوان کرد: به نظر من نباید برای تئاتر فقط جشنواره برگزارکرد و بعد فکر کنیم برای هنر تئاتر قدمی برداشته ایم چرا که قبل از برگزاری هر جشنواره ای باید آموزش و برنامه ریزی قبلی در مورد آن رشته هنری را فراهم کنیم مثلا اگر سازمان آموزش و پرورش می خواهد مسابقه شعر بگذارد، اول باید بستری آماده کند تا بچه ها شاعر شوند و بعد وارد جریان مسابقه شود.

جلالی ادامه داد: مسئولین که جشنواره تئاتر برگزار می کنند باید توجه داشته باشند که جشنواره قبلی به دستاوردی داشته است و آیا تغییراتی برای پیشبرد هنر داشته است یا نه ؟اگر به رشد هنر کمک کرده، قطعاً برگزاریش تاثیر گذار بوده ولی اگر دستاوردی نداشته صرفاٌ یک کار سمبلیک و برای مصرف بودجه بوده است.

وی با بیان اینکه تمام ارگان های فرهنگی باید وارد کار شوند افزود: همه مسئولان فرهنگی باید کمک کنند تا کیفیت جشنواره ها بهتر شود البته افراد علاقه مند هم با توجه به سلایق و اعتقادی که دارند می توانند کارساز باشند مثلا اگر کسی باور داشته باشد که تئاتر خوب ارزشمند است ،حمایت های مادی و معنوی هم از این هنر می کند.

وی تصریح کرد : تصمیم گیرندگان هم باید فرهنگی باشند و اگر خودشان فرهنگی نیستند، افراد فرهنگی را دعوت کنند تا تصمیم بگیرند و به تصمیم آنها اعتماد کنند مثل وقتی که برای ساختن یک سد، سازنده آن باید شخصی فنی و متخصص باشد، برای ساخت فرهنگ باید برنامه ریزان فرهنگی داشته باشیم و اگر کسی غیر از این ادعا کند، درست نیست .

جلالی در ادامه اظهار امیدواری کرد: اگر در مورد اعتبارات فرهنگی هم همان افرادنظر بدهند ما می توانیم به رشد فرهنگ جامعه امیدوار باشیم.

وی بیان کرد: خیلی از بچه ها در بازی هایشان دور هم جمع می شود و دیا لوگ های فی البداهه هم می گویند و هر کس متناسب با توانمندیش نقشی را به عهده می گیرد که به نظر من این خمیر مایه نمایش درون افراد و جود دارد که نباید سرکوب شود.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت : ما در سازمان خود تئاتر های عروسکی زیادی کار کردیم و جشنواره هم داشتیم که بچه های یزد و مخصوصا شهرستان های یزد کارهای قابلی ارائه کردند که به نظر من تئاتر هیچ چیز نداشته باشد حداقل اعتماد به نفس و در مرحله بعد عزت نفس کودک را تقویت می کند.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا